🇪🇺 Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci „Energetický balíček pro občany: ochrana a posílení postavení spotřebitelů při spravedlivé transformaci“.

Komise zahájila 19. června 2025 otevřenou veřejnou konzultaci tzv. „call for evidence“ pro přípravu komunikace pod tímto názvem, která bude následovat na konci roku 2025.

📅 Období pro zasílání připomínek 19 června 2025 – 11 září 2025

Pokud uznáte za vhodné, prosíme zaregistrujte se a napište na link níže Váš názor na Energetický balíček pro občany – ochrana spotřebitelů a posílení jejich postavení při spravedlivé transformaci.

Energetický balíček pro občany – ochrana spotřebitelů a posílení jejich postavení při spravedlivé transformaci

🖇 Čím více bude připomínek z České republiky, tím lépe. Jako vzor můžete použít připomínku think-tanku Realistická energetika a ekologie z.s.

Připomínky od: Realistická energetika a ekologie z.s.

 

💡 O co se jedná?
🗣 Have your say – veřejná konzultace

Jde o součást rámce „better regulation“, kdy Komise zveřejní strategie nebo legislativní návrhy např. komunikace, sbírá názory občanů a stakeholderů, následně připraví legislativní aktivitu (směrnice či nařízení).

Komise v rámci připravované legislativy – Communication
Iniciativa je tzv. „Communication” – politický dokument, který Komise formálně zveřejnila a plánuje začlenit do širšího legislativního balíčku jako Affordable Energy Action Plan.

🔌 Energetický balíček pro občany je součástí předlegislativního procesu Evropské Unie – sbírá veřejné připomínky.

Založen na již stávajících právních aktech – zejména na Clean Energy Package, směrnicích a regulacích posilujících práva spotřebitelů a energetických komunit.

Pokud proběhne legislativní proces dál, může dojít k novým právně závazným normám, zapsaným do nařízení nebo směrnic s přímým či nepřímým účinkem v členských státech.

 

📄 Současná legislativa

„Clean Energy for All Europeans“ – osm aktů, včetně směrnic/regulací o designu trhu s elektřinou, energetických komunitách a ochraně spotřebitele; transpozice dokončena do 17. 1. 2025.

Směrnice 2019/944 (IEMD) – zavádí právní uznání energetických komunit (citizen & renewable energy communities).

Nařízení EU/2024/1711 a EU/2024/1747 – novelizace designu trhu s elektřinou platná od 16. 7. 2024.

Ochrana spotřebitele v energetice je realizována také skrze obecné směrnice, např. Unfair Commercial Practices Directive 2005/29/EC nebo Consumer Rights Directive 2011/83/EU.

 

Vladimír Šefrna, LL.M. – člen think-tanku Realistická energetika a ekologie z.s. předkládá Evropské komisi návrh de lege ferenda, směřující k úplnému zrušení European Green Deal, Fit for 55, a systémů ETS a ETS2, doplněný právní a ekonomickou analýzou dopadů Evropského zeleného údělu a systémů emisních povolenek ETS a ETS2.

Citizens Energy Package – Affordable Energy Action Plan – Ref. Ares(2025)5711209

 

Návrh de lege ferenda, směřující k úplnému zrušení European Green Deal, Fit for 55, a systémů ETS a ETS2

Návrh představuje komplexní právní a ekonomickou kritiku Evropské zelené dohody Green Deal, balíčku Fit for 55 a systémů emisních povolenek ETS a ETS2, které považuje za neefektivní a ekonomicky regresivní. Současný rámec překračuje zásady subsidiarity a proporcionality podle článku 5 Smlouvy o EU. Autor navrhuje jejich úplné zrušení de lege ferenda s odvoláním na princip subsidiarity, proporcionality, právní jistoty a ochrany hospodářských svobod. Argumentuje, že EU svým přístupem překračuje svěřené pravomoci ultra vires, čímž porušuje základní právní rámec EU a národní ústavy, jak například konstatoval polský Ústavní soud v rozhodnutí K 10/24. Kritizuje se centralizovaný model cap-and-trade, jehož dopady jsou podle něj ekonomicky destruktivní, zejména na nízkopříjmové domácnosti a průmyslové regiony, kde zavedení ETS2 zvyšuje náklady na energie a pohonné hmoty až o desítky procent, bez dostatečných kompenzací z nedostatečně financovaného Social Climate Fund. Autor tvrdí, že Green Deal fakticky selhává v redukci emisí, neboť stimuluje přesun emisně náročné výroby mimo EU carbon leakage, zatímco současně destabilizuje právní prostředí, zvyšuje administrativní nejistotu a narušuje trh pomocí nedostatečně harmonizovaných pravidel a dvojí regulační zátěže. Podle něj se systém povolenek proměnil v de facto dotaci pro znečišťovatele, kteří bezplatné povolenky přeprodávají, místo aby inovovali. Návrh prosazuje návrat rozhodovací pravomoci do rukou členských států a zavedení národních klimatických politik, jako je uhlíková daň, koordinovaných skrze vědecký dohled EU, čímž by došlo k obnově institucionální rovnováhy, právní legitimity a ekonomické spravedlnosti. Zásadní je rovněž výzva ke strukturálním změnám evropské environmentální politiky na základě decentralizace, právní jistoty, technologické neutrality a ústavní konformity, nikoliv pouze k dílčím úpravám stávajících nástrojů. Autor zdůrazňuje, že legitimita Unie vychází z dobrovolného svěřování pravomocí ze strany členských států a pokud Unie překročí tyto limity, stávají se její akty právně neplatnými. Závěrem konstatuje, že návrh na zrušení Green Dealu, Fit for 55 a ETS není politickým odmítnutím environmentální agendy, ale právní korekcí nezákonného přerůstání unijní moci, která ohrožuje ústavní identitu států i důvěru občanů v evropskou integraci.

 

Načítací animace Načítání...
EAD Logo Trvá to moc dlouho?

Načíst znovu Načíst dokument znovu
| Otevřít Otevřít v nové kartě