Ing. Jaroslav Čížek, předseda spolku Realistická energetika a ekologie z.s. společně s autory stanoviska RNDr. Milan Šálek, Ph.D. a mluvčím think-tanku PhDr. Milan Smutný, MBA publikovali dne 27. října 2025 v MF DNES příspěvek: „Jak ochránit Česko před zelenou lobby“.

Z textu článku Jaroslava Čížka pro MF Dnes, 27. října 2025 vyplývá, že autoři ostře kritizují tzv. „klimaticko-průmyslový komplex“ – propojení ekologických organizací, médií, části politiků, vědců a podnikatelů, který podle nich zneužívá téma klimatické změny k získávání miliardových dotací na neefektivní zelené projekty, tato skupina dle Čížka využívá téma klimatické změny k výnosnému „obchodu se strachem“.

Čížek společně s kolegy varuje, že Česko nebude mít prostředky na dekarbonizační cíle vyžadující 3,6 bilionu Kč do roku 2040 a že tyto dotace přinášejí společnosti spíše škodu než prospěch. Zdůrazňuje nutnost, aby české Ministerstvo životního prostředí bylo zbaveno vlivu ekologické lobby a prosazovalo realistickou, ekonomicky udržitelnou energetickou politiku založenou mimo jiné na jaderné energii, aby bylo možné financovat skutečně efektivní ochranu životního prostředí a zabránit další devastaci energetiky. Čížek varuje, že tato politika, která je demonstrována na neúspěšné energetické transformaci v Německu vedoucí k vysokým cenám elektřiny a úpadku průmyslu, by mohla mít stejně devastující dopad na českou ekonomiku a životní úroveň domácností, zejména zavedením nových emisních povolenek ETS2.


RNDr. Milan Šálek, Ph.D. –  český meteorolog a hydrometeorolog, expert na využití dálkové detekce (radarová síť, srážkoměry) v predikci extrémních povětrnostních jevů např. přívalové srážky, tornáda a modelování povodňových scénářů ve spolupráci s ČHMÚ.

PhDr. Milan Smutný, MBA – v letech 1988-1990 zpravodaj ČTK ve Vietnamu a Kambodži – mluvčí think-tanku Realistická energetika a ekologie, z.s.


📰 Jak ochránit Česko před zelenou lobby 27. říjen 2025 MF DNES Mediální skupina MAFRA 📰

PressReader MF DNES. (2025, 27. října). Screenshot náhledu příspěvku MF DNES. [Screenshot] https://www.pressreader.com/czech-republic/mf-dnes/20251027/281749865588404


Na text výše zmíněných autorů navazuje doprovodný komentář a shrnutí informací, které v předchozích měsících vyplavaly v českých a světových médiích na povrch o propojení „zelené lobby“ na veřejné finacování a Evropskou komisi, jehož autorem je Vladimír Šefrna, LL.M.

O nebezpečí „zelené lobby“ nejen pro českou ekonomiku a ekonomiky členských států Evropské unie se lze dočíst v následujících textech publikovaných periodiky „Tajné smlouvy Evropské komise ukazují rozsah zelené lobby“ Echo24, Svět hospodářstvíPolitico, ze kterých vyplývá, že „zelená lobby“ přišla v posledních měsících částečně skrze neziskové ekologické organizace do výrazného středu kritiky. Podle Echo24 existují „tajné smlouvy“ mezi Evropskou komisí a NGOs neziskovkami, v nichž jsou definovány konkrétní cíle, jako je lobování proti uhelným elektrárnám, chemikáliím např. glyfosát, PFAS nebo mezinárodním obchodním dohodám, např. s Mercosurem. Dále se ukázalo, že některé části těchto smluv byly utajeny – europoslanci je mohli prohlížet jen za přísných podmínek, bez možnosti zaznamenat poznámky, na uzavřených počítačích, což podle kritiky poukazuje na nedostatek transparentnosti. Evropský parlament, zejména výbor pro rozpočtovou kontrolu CONT, zahájil šetření a obvinil komisi ze zneužívání programu LIFE k financování lobbování. Navazující články „Zákonodárci EU stupňují boj proti financování nevládních organizací“ Politico a „Evropská komise se snažila financování zelených neziskovek utajit.“ Obávala se „reputačního rizika“ Echo24.

Komentáře kritiků např. v článku „Skandální nejsou jen neziskovky, ale celá Evropská komise“ ze Světa hospodářství zdůrazňují, že problém není jen na straně neziskovek, ale že sama Evropská komise selhala v udržení politické odpovědnosti a transparentnosti. Účetní dvůr EU pak ve své zprávě konstatuje, že proces udělování grantů neziskovkám není dostatečně jasný. Některé organizace podle auditu používají provozní granty na aktivity, které lze považovat za aktivní lobbing ve prospěch politik Green Dealu. Podle článků „Peníze EU pro neziskovky šly i na lobbing, proces není dost transparentní, říká účetní dvůr“ Echo24 a „Skupina daňových poplatníků požaduje vyšetřování tvůrců Zelené dohody EU kvůli financování nevládních organizací“ Politico navíc existují výzvy na prošetření bývalých významných postav Zeleného údělu – například Taxpayers Association of Europe požádala Evropského veřejného žalobce o prověření financování neziskovek Francisem Timmermansem a dalšími bývalými komisaři.

Hrozby zelené lobby pro politiku a ekonomiku členských států EU lze shrnout do následujících vět: přímé financování neziskových organizací Evropskou komisí s podmínkou aktivního lobování může podkopávat demokratický proces a legislativní nezávislost – to znamená, že nevládní subjekty prosazují politiku, která je fakticky koordinovaná s výkonnou mocí EU. To může vést k deformaci priority hlasů v EU institucích a zvýhodnění environmentálních zájmů nad jinými ekonomickými či sociálními potřebami. Z ekonomického pohledu může takové lobování vést k přijímání „zelených“ regulací, které nemusí být optimální pro všechny státy nebo regiony – zvláště pro ty, které se spoléhají na tradiční průmysl či energetiku – a mohou omezovat konkurenceschopnost firem nebo vytvářet dodatečné náklady.

Ekonomické a podnikatelské tlaky Česká ekonomika je stále výrazně průmyslová a energeticky náročná. Podle Mezinárodního měnového fondu mají české firmy vyšší náklady spojené s přechodem k bezuhlíkové ekonomice, což může znamenat zátěž pro jejich konkurenceschopnost. Průmyslové asociace v Česku varují, že současné cíle EU pro dekarbonizaci jdou příliš rychle a mohou ohrozit kontinuální provoz klíčových odvětví, jako je ocelářství, chemie nebo strojírenství. Konkrétně na úrovni povolenek CO₂ ETS a nového mechanismu CBAM – Carbon Border Adjustment Mechanism se české podniky obávají rostoucích nákladů. Podle analýzy by ztráta části bezplatných emisních povolenek a náklady na certifikáty mohly představovat pro české firmy významnou finanční zátěž. Na druhé straně existuje velice chabá pomoc: Evropská komise schválila český program v hodnotě 2,5 miliardy EUR (asi 60 mld. Kč) na podporu dekarbonizace českých energeticky náročných průmyslových podniků. Z dlouhodobého hlediska však studie ukazují, že investiční náklady české energetiky např. elektrárny, kogenerační jednotky by mohly být při plném přechodu výrazně vyšší než alternativní scénáře, a to může ovlivnit tempo transformace a také ekonomické zatížení. Navazující texty a analýzy IMF Breakthrough Marketing Technology Axevera MDPI Green Forum.

Sociální a regionální dopady OECD ve své ekonomické analýze upozorňuje, že mnoho domácností v ČR stále používá uhlí pro vytápění a že energetická neefektivita budov je významnou překážkou pro zelenou transformaci. Podle OECD to znamená, že náklady na přechod např. přechod na úsporné vytápění se mohou citelně dotknout obyvatel, zvláště v chudších regionech. Dále OECD doporučuje aktivní politiku rekvalifikace a podporu pracovníků, kteří mohou být „zasaženi“ odklonem tradičního průmyslu – některé sektory mohou ztrácet zaměstnanost, zatímco jiné (zelené technologie) vznikají. Z pohledu regionů je zvlášť citlivé odsíření „uhelných regionů“ např. Moravskoslezsko, kde by uzavírání uhelných dolů a elektráren mohlo vést k socioekonomickému útlumu bez adekvátní kompenzace či investic do diverzifikace ekonomiky. Navazující text Country benchmark EEA.

Politické a strategické aspekty Česká vláda např. Ministerstvo průmyslu již dříve varovala, že Green Deal by neměl jít „na úkor české ekonomiky“ a volá po postupném přechodu a možnosti výběru energetických zdrojů např. jaderná energetika. V kontextu „zelené lobby“ existuje riziko, že evropské environmentální tlaky budou tlačit ČR k rychlým závazkům, které nemusí plně reflektovat její specifickou ekonomickou strukturu tzn. silný průmysl, důraz na energeticky náročná odvětví. 

Hodnocení rizik a nebezpečí spočívajících v zelené lobby pro ČR

Ekonomické riziko Vysoké, pokud by regulace „zelená politika“ byla prosazována bez dostatečné míry státní podpory, české firmy by mohly čelit strukturálním nevýhodám – vyšším nákladům, nižší konkurenceschopnosti, možnému odlivu investic. Nicméně programy dekarbonizace jako zmíněný 60 mld. Kč mohou tento tlak nepatrně zmírnit, pokud budou dobře využity, což není zrovna pravděpodobný scénář.

Sociální riziko Zásadní v regionálním měřítku. Uhelné regiony by mohly trpět, pokud transformace nebude kompenzována dostatečnými investicemi, rekvalifikací a sociální podporou. Také domácnosti s nízkým příjmem by mohly být nespravedlivě zasaženy rostoucími náklady na energie a teplo.

Politické riziko Existuje riziko, že tlak „zelené lobby“ NGOs neziskovky, EU instituce ovlivní politiku ČR více, než by bylo optimální pro národní zájmy, pokud by nebyl vyvážen hlasem českého průmyslu a regionálních stakeholderů. Pokud by rozhodování byla „koordinována“ spíše s EU neziskovkami než s domácími podnikateli a regiony, může to vést k napětí a dominanci environmentálních agend nad ekonomickými realitami.

Editor Vladimír Šefrna, LL.M. 

Literatura

Aktuálně.cz. (2023, 26. září). Česko hrálo v Green Dealu klíčovou roli, chválila v Praze von der Leyenová. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zelena-dohoda-podle-fialy-zatim-eu-nenasmerovala-k-inovacim/r~88a9222a5c3f11ee8980ac1f6b220ee8/

Axevera. (2025, 30. července). Czechia’s energy-sensitive industries’ reaction to ETS and CBAM requirements. https://axevera.com/en/2025/07/30/czechias-energy-sensitive-industries-reaction-to-ets-and-cbam-requirements/

Breakthrough Marketing Technology. (2025, říjen). Czech industries urge PM to pushback on EU climate rules. https://breakthroughgroup.com/market_watch/czech-industries-urge-pm-to-pushback-on-eu-climate-rules/

Czech Ministry of Finance. (2025). The Czech Republic Funding and Debt Management Strategy for 2025. https://www.mfcr.cz/en/fiscal-policy/state-debt/publications-and-presentations/funding-and-debt-management-strategy/2025/the-czech-republic-funding-and-debt-management-str-58340

Directorate General for Environment, European Commission. (2025, 23. června). 2025 Environmental Implementation Review Country Report – Czechia. https://environment.ec.europa.eu/publications/2025-environmental-implementation-review-country-report-czechia_en

Echo24. (2025, 8. června). Tajné smlouvy Evropské komise ukazují rozsah zelené lobby. Bojovala proti uhlí i mezinárodnímu obchodu. Echo24.cz. https://www.echo24.cz/a/HWqAb/zpravy-svet-tajne-smlouvy-zelena-lobby-evropska-komise

Echo24. (2025, 16. června). Evropská komise se snažila financování zelených neziskovek utajit. Obávala se „reputačního rizika“. Echo24.cz. https://www.echo24.cz/a/HyvZM/zpravy-svet-evropska-komise-smlouvy-zeleny-lobbing-utajeni-reputacni-riziko

Echo24. (2025, 24. července). Na dva bývalé eurokomisaře míří trestní oznámení. Kvůli štědrým dotacím na zelený lobbing. Echo24.cz. https://m.echo24.cz/a/HJxKg/zpravy-svet-timmermans-celi-trestnimu-oznameni-jeho-urad-mel-podporovat-klima-lobby-evropskymi-penezi-komise-brusel-eu

Echo24. (2025, 23. března). Europarlament řeší zelený lobbing neziskovek. Kontrolujeme přes 10 tisíc smluv, říká Zdechovský. Echo24.cz. https://m.echo24.cz/a/Hu27K/zpravy-zahranici-europarlament-resi-zeleny-lobbing-neziskovek-smlouvy-ek-zdechovsky

European Environment Agency. (2025). Czechia — country profile. In Europe’s environment — 2025: State and outlook. https://www.eea.europa.eu/en/europe-environment-2025/countries/czechia

European Parliament. (2024, 19. prosince). Czechia’s climate action strategy (Briefing No. EPRS_BRI(2024)767169).https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI%282024%29767169

Ferenc, J. (2025, 4. února). Skandální nejsou jen neziskovky, ale celá Evropská komise. Svět Hospodářství.cz. https://svethospodarstvi.cz/komentare/skandalni-nejsou-jen-neziskovky-ale-cela-evropska-komise/

Křovák, J. (2025, 4. února). „Největší skandál za 20 let.“ EK měla dávat peníze na zelený lobbing, EP to chce vyšetřit. Echo24.cz. https://www.echo24.cz/a/Hnq3P/zpravy-zahranici-neziskovky-lobbing-green-deal-vysetrovani-ep-komise-dotace-zdechovsky

International Monetary Fund. (2023). Czech Republic – Article IV Consultation, Country Report No. 23/31. https://www.imf.org/-/media/Files/Publications/CR/2023/English/1CZEEA2023001

International Monetary Fund. (2025, 29. ledna). IMF Executive Board Concludes 2024 Article IV Consultation with the Czech Republic. https://www.imf.org/en/News/Articles/2025/01/29/pr25020-czech-republic-imf-executive-board-concludes-2024-article-iv-consult

New Leaf European Environmental Bureau. (2025, 14. července). NGOs Under Fire: The Political Battle for Europe’s Civil Society. https://meta.eeb.org/2025/07/14/ngos-under-fire-the-political-battle-for-europes-civil-society/ 

Politico. (2025, duben). EU lawmakers escalate NGO funding fight. Politico. https://www.politico.eu/article/eu-lawmakers-escalate-ngo-funding-fight/

Politico. (2025, 24. července). Taxpayer group demands probe into EU Green Deal architects over NGO funding. https://www.politico.eu/article/taxpayer-group-demands-probe-into-eu-green-deal-architects-over-ngo-funding/