Foto: ks

Renomovaní čeští vědci, prof. Jan Macek a ing. Josef Morkus z Centra vozidel udržitelné mobility při Fakultě strojní ČVUT v Praze sepsali zřejmě u nás dosud nejucelenější obsáhlou analýzu na téma elektrických osobních automobilů.  Na základě vědeckých výzkumů z domova i zahraničí odborných došli k závěru, že elektromobilita může v Evropě jen marginálně snížit emise CO2, kvůli nimž Evropská unie tento projekt intenzívně prosazuje. Naopak, při tlaku na zvyšování  dojezdu elektromobilů (a tedy i podstatném růstu hmotnosti baterií) a v kontextu národního energetického mixu mohou elektromobily dokonce způsobit růst emisí CO2.

Autoři v analýze mj. konstatují, že v podmínkách ČR do přibližně 130 000 najetých km (cca 9 až 13 let provozu) má elektromobil vyšší emise CO2 než automobil s benzinovým motorem a přibližně do 250 000 km (cca 17 až 25 let) má vyšší emise CO2  než automobil s dieselovým motorem. Za předpokladu, že po ukončení záruky na baterii, tj. obvykle po 160 000 km dojde k výměně baterie (na obrázcích naznačeno tenkou zelenou čarou), bude elektromobil téměř vždy emisně horší  do přibližně 250 000 km než automobil s benzinovým motorem a automobil s dieselovým motorem nebude elektromobilem překonán z hlediska emisí CO2 prakticky nikdy.

Oba autoři jsou členy spolku www.realisticka.cz

Plnou verzi analýzy najdete na webu FS ČVUT:
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/