
Foto: pixabay.com
Nedávno jsem vyzpovídal profesora Macka z ČVUT na téma elektromobilita. Za mého povzbuzování jsme na elektromobilech nenechali nitku suchou. Svým neomaleným vystupováním proti elektromobilům jsem si od velkorysého přítele vysloužil zaplacení zapůjčení vozu TESLA model 3 na týden zdarma. Tohle jsou moje jízdní dojmy a pár poznámek k tomu.
Je to velké auto, tuctového vzhledu, které se snaží vypadat luxusně. Cena začíná na částce 1 500 000 Kč a za ty peníze byste mohli mít opravdu o hodně víc muziky. Sedadla sice vypadají pohodlně, ale po delší cestě zjistíte, že sedáky jsou dosti krátké. Přesto ani místa vzadu není moc.
I když výroba Tesly Model 3 začala už v červenci roku 2017, i na sklonku toho označeného číslovkou 2019 se mluvilo tom, že Tesla má stále větší problémy s kvalitou. Platilo to paradoxně právě hlavně u Modelu 3, který měl v tomto ohledu své starší příbuzné překonat, neboť kalifornská automobilka již nebyla v branži nováčkem a tudíž mohla zužitkovat veškeré nabyté zkušenosti. Bohužel se tak nicméně nestalo. Moje auto z roku 2020 už trpělo zamlžování světel a nefungovala aretace posuvného krytu na středovém panelu. O humpoláckém slícování dílů karosérie se ví a Tesla není výjimkou.
Všechny ovládací prvky nahrazuje obří tablet nad středovým tunelem. Ať už chcete zapnout cokoliv, musíte to hledat na dotykovém displeji. To se neobejde bez přenesení zraku právě tam. Stejné je to, i pokud chcete vědět, jakou rychlostí to vlastně jedete. Před řidičem totiž není vůbec nic. Kdo by čekal headup displej, bude zklamán. Pověstnou třešničkou na dortu, který mi opravdu nechutnal, je otvírání kastlíku před spolujezdcem. Nejde to udělat jinak, než elektronicky přes dotykovou obrazovku tabletu.
Mimochodem Tesla měla problémy i s kvalitou tabletů. V těchto dnech ji americká Národní správa bezpečnosti silničního provozu nutí svolat na výměnu tabletů modelů S 2012-2018 a X 2016-2018, protože představují bezpečnostní problém. Agentura uvedla, že poruchy dotykové obrazovky způsobily významné bezpečnostní problémy, včetně ztráty snímků zpětných nebo záložních kamer, vnějšího osvětlení směrových světel a systémů odmlžování a odmrazování čelního skla, které „mohou snížit viditelnost řidiče za nepříznivého počasí“. Je to docela kuriózní situace, protože výrobci automobilů obvykle souhlasí s dobrovolnými opravami dříve, než je k tomu donutí agentura pro bezpečnost automobilů.
Čekali byste asi, že Tesla bude dobrá alespoň v systému částečného autonomního řízení. Nevím, já jsem neměl odvahu ho vyzkoušet, když už při zapnutí adaptivního tempomatu na dálnici došlo při předjíždění kamionu k panickému brzdění, když jsem byl na jeho úrovni. Auto je tiché, ale jen při stání a při rychlostech do cca 40 Km/h. Pak je slyšet aerodynamický šum a zvuk od kol jako v naprosto běžném voze.
Tesla ultras se zapřísahávají dechberoucím zrychlením. Tak slavné to ovšem není. Pravda, akcelerace Tesly model 3 z nulové rychlosti je hezká. Na druhou stranu, když jste zvyklý na 3,2 V6 Busso vestavěné do Alfa Romeo GT tak vás to zas nijak neohromí. A zrychlení při vyšších rychlostech je velmi srovnatelné se zrychlením vozu se sportovními ambicemi.
Skutečný dojezd při nabití na cca 80 % v lednových podmínkách se pohyboval někde na úrovni cca 130 km, i když vám tablet ukazovat hodnotu 255 km. Jaký by byl reálný dojezd při plném nabití, nevím. Plné nabití totiž trvá další hodiny navíc a snižuje živostnost baterie. Stejné je to s nabíjením. Zde je modelový příklad. Když auto připojíte na rychlou nabíječku, tak vám hlásí, že do dobití z 60 % procent na 80 % bude trvat cca 1:15. Když pak za hodinu a půl k autu přijdete, ukazuje, že má dobito na 72% a že by potřeboval ještě 45 minut do nabití na 80%. Spotřeba Tesly Model 3 činí přibližně 30 kWh na 100 km. Při ceně cca 8Kč za 1kWh vás tak „palivo“ na 100 km vyjde na cca 240 Kč. Za to si koupíte cca 8,5 litrů nafty.
Auto je těžké. Pokud lze věřit údajům výrobce, váží prázdné 1,7 tuny. To samo o sobě limituje jeho jízdní vlastnosti. Když k tomu připočtete opravdu mizerné brzdy, podvozek, který má primárně za úkol zamaskovat tuto vysokou váhu, tak vám z toho vyjde auto pro někoho, kdo vlastně auto nemá rád, kdo řídí nerad.
Ano, Tesla za loňský rok dosáhla zisku, ale tohoto výsledku nedosáhla výrobou skvělých aut, ale díky politické regulaci trhu. Zisk jí totiž zajistil prodej emisních kreditů konkurenčním automobilkám, které nenabízejí tolik aut s nulovými emisemi na papíře. V této oblasti je Tesla hodně aktivní na evropském trhu, kdy jiným výrobcům pomáhá snížit jejich flotilové emise oxidu uhličitého, když konkrétně v této souvislosti prodával emisní kredity koncernu Fiat Chrysler Automobiles. A deformování trhu pomáhá Tesle i v Americe. Za posledních pět let získala prodejem emisních kreditů v USA přes 3,3 miliardy dolarů. Jen za loňský rok to bylo 1,6 miliardy dolarů. Tedy výrazně více, než kolik činil čistý příjem automobilky. Ten byl za rok 2020 jen 721 milionů dolarů.
Vojtěch Razima
Ředitel www.kverulant.org,
jízdní test originálně zveřejněn na FB