Evropský parlament schválil „flexibilní“ opatření pro automobilky, které má údajně v reakci na požadavky autoprůmyslu. Ve skutečnosti však jde jen o drobnou úpravu stávajících pravidel, která nijak nemění základní strategii EU – v rámci ideologicky pojatého boje s globální změnou klimatu v podstatě zničit dostupnou mobilitu v podobě aut se spalovacími motory.
Evropský parlament počátkem května přijal návrh, který umožní automobilkám průměrovat pokuty za nesplněné emisní limity CO₂ za tříleté období místo dosavadního každoročního hodnocení. Podstata opatření spočívá v tom, že výrobci mohou v jednom roce překročit emisní limit, pokud to v následujících letech „vyrovnají“. Tento kosmetický kompromis nijak nemění fakt, že celkový cíl – snížení emisí CO₂ o 15 % do roku 2029 oproti roku 2021 – zůstává pevně stanoven a nemilosrdně platí pro všechny evropské automobilky. Za každý gram CO₂ nad limit 93,6 gramu/km2 se platí pokuta 95 eur do pokladny Evropské komise.
Nyní tedy evropské automobilky vlastně jen dostaly čas, aby si začaly šetřit na obří pokuty kumulované za tři roky. Přitom současné hospodářské výsledky např. největších německých automobilek ukazují, že čím více produkují elektromobilů, tím mají horší hospodářské výsledky, které svými výnosy dosud sanují prodeje klasických aut. Pro zjednodušení by splnění limitů EU vyžadovalo, aby z celkových prodejů evropských automobilek na plně elektrická auta musela připadat celá čtvrtina, když je to nyní sotva desetina. A výhledy lepších prodejů jsou nadále pesimistické.
Zásadní problém přijatého opatření je, že se stále pohybujeme v mantinelech evropského přístupu „my sami zachráníme planetu“. EU dál tlačí na pilu lokálních regulací, které v globálním měřítku znamenají jen kapku v moři. Přijatá úprava je tak spíš signálem pro domácí publikum než skutečnou změnou kurzu. Opravdová revize strategie, která by reflektovala globální realitu a hledala efektivnější cesty ke snižování emisí, se však nekoná. Evropská politika tak dál zůstává uvězněná v pasti vlastních ambicí a kosmetických úprav. Přitom hrozba likvidace dosud prosperujícího automobilového průmyslu EU se 13 miliony pracovních míst a také v konfrontaci s agresívní expanzí čínských automobilek se blíží mílovými kroky.